Kaikki lapset ovat maailmalla ja minä nautin olostani kotona. Takka lämpeää ja kirjapino vierelläni pienenee. Pikkukoira pitää huolen siitä, etten pääse mökittymään. Ulkona on ollut kaunista eilen ja tänään. Aurinko on näyttäytynyt ja metsä oli kuin sadusta.

317733.jpg

Tänään luin eilistä ilmaisjakelulehteä (Savonmaa 27.12.). Lopusta alkuun, niinkuin tapani on. Sieltä löytyi parikin juttua, jotka ovat olleet ajankohtaisia myös tässä blogissani. Ensinnäkin Papin pakinassa Erkki Kosonen kirjoittaa otsikon 'Rakastakaa toisianne' alla:
"... Minun mielestäni se on ihan ensiksi itsensä rakastamista, hyväksymistä ja armahtamista sillä perusteella, että Jumala on sinut luonut ja rakastaa sinua. Tämä on kaiken rakastamisen lähtökohta.
...

Rakastamista on sekin, että jos sinulla on riippuvuuksia, joista läheisesi kärsivät, haet hoitoa ja apua, jotta pääset niistä eroon. ... "

 

Toinen sattuva juttu oli Ulla Ylisaaren kirjoittama kolumnissa Alakerta, otsikolla 'Joululahjavalituksia':
"... Hyvä herra, teidän vuoronne. Miksi muuten raahaatte mukananne tuota murrosikäistä nuorta?
- No kun minä sain tällaisen lahjaksi ja haluaisin nyt tulla kysymään, miksei tässä ole ollenkaan suomenkielisiä käyttöohjeita mukana, vaikka kuluttajasuojalaissa nimenomaan sanotaan, että ohjeet pitää olla.
- Voi hyvä herra, kun ei näihin ole käyttöohjeita. Sehän näissä murrosikäisissä juuri on ongelmana. Jotenkin vain pitäisi pärjäillä.
- Mutta kun minä en tiedä miten tämän kanssa toimitaan, kun tämä käyttäytyy ihan kummallisesti. Jos minä sanon että ei, tämä sanoo kyllä, ja jos minä sanon kyllä, tämä sanoo ei. Välillä se kiehnää kyljessä kuin kissanpentu, välillä ärjyy kuin viidakon peto. Se tulee kotiin milloin sattuu, nukkuu iltapäivään ja syö joka aterialla kuin hevonen.
- Toki te saatte rahat takaisin, jos tahdotte palauttaa tuotteen.
- No, ei sentään. Olen nimittäin jotenkin tottunut ja kiintynytkin tähän. Niitä käyttöohjeitahan minä... "

Tuttu tunne?